coaching egy személyes, segítő, fejlesztő tevékenység. A személyes képességeket, meglévő erősségeket azonosítja és fejleszti, segítve ezzel a továbblendülést, az elakadások, problémák megoldását.

Célja az egészséges, de bizonyos nehézségekkel küzdő vagy akár csak önmagukat egyes területeken fejleszteni kívánó embereknek, szervezeteknek való segítségnyújtás. Az Integratív Coaching célja, hogy a résztvevők már coaching tanulmányaik elején a coaching módszertanok minél szélesebb körével ismerkedjenek meg. Miért? Mert így megtalálhatják a számukra leginkább testhezálló megközelítést és későbbi ügyfeleik személyiségéhez és az adott témához legjobban illeszkedő módszertant tudják alkalmazni.

A coach a coaching során nem ad közvetlenül tanácsot. Kérdéseivel, alkalmazott technikáival segíti hozzá az ügyfelét (a coachee-t) a megfelelő válaszaihoz. A jelen megoldandó feladataira és a jövőben megvalósuló megoldásokra koncentrál.

A coaching számos alapelve a pszichológiából különösen a sportpszichológiából ered. Az elnevezés is a sport világából származik: a coaching edzést jelent, a coach edzőt. Tim Gallway (1975) volt az első, aki a coaching lényegéről írt a tenisz-, azután a golfoktatás területén. Szerinte a saját fejünkben lévő ellenfél sokkal félelmetesebb, mint a teniszháló túloldalán lévő. Azt állítja, hogy az edző (coach) abban tud segíteni a játékosnak, hogy a teljesítménye útjában álló akadályokat elhárítsa vagy csökkentse. Ha ez sikerül, felszínre kerülnek természetes képességeink, és nem lesz tovább szükség az edző technikai utasításaira. Egy idő után Gallway azon vette észre magát, hogy több előadást tart üzletemberek, mint sportolók számára.

A coaching modern, üzleti formájában az 1980-as években született, és azóta folyamatosan terjed, fejlődik világszerte. Ennyi idő elég volt annak bebizonyítására, hogy nemcsak afféle hóbort, hanem komoly, tartós üzleti sikert eredményező eszköz, megközelítés.

A berlini fal leomlása óta a coaching Kelet-Európában is elindult hódító útjára. Bár az e térségben élők számára hátrányt jelentett, hogy később érkezett hozzájuk, azonban előnyt is, mert már kevesebb félreértelmezéssel, letisztultabb formában ismerhették meg.

Coaching témák

Néhány téma a teljesség igénye nélkül, amikor coachingra lehet szüksége:

Vezetés

  • Ha vezetéssel kapcsolatos gyors válaszra és megfelelő cselekvési stratégiára van szükséged.
  • Ha a szűkösen rendelkezésre álló erőforrásokkal, mint idő, odafigyelés, erő gazdaságosan szeretnél bánni.
  • Ha karakteres és szuverén vezetési stílust szeretnél elérni és vezetői szerepedben megerősödni.
  • Ha döntési és delegálási kérdéseid vannak.

Kompetenciafejlesztés és teljesítménynövelés

  • Ha a szociális készségeidet fejleszteni szeretnéd.
  • Ha a karrieredben felbukkanó akadályokat szeretnéd átlépni.
  • Ha hatékonyabban szeretnél dolgozni.
  • Ha képességeidet a piaci és/vagy vállalati elvárásoknak megfelelően dinamikusan fejlesztenéd (pl.: előléptetés előtt).

Különleges feladatok és szokatlan helyzetek

  • Ha egy új feladat elvégzéséhez konkrét segítségre van szükséged.
  • Ha azt várják el tőled, hogy rövid idő alatt eredményeket érj el, és ehhez kérsz támogatást.
  • Ha eddig ismeretlen, újszerű helyzeteket szeretnél mesterien megoldani.

Változás és változtatás

  • Ha a munkaterületedet alapvető változások érintik és szeretnél az új helyzetben helyt állni.
  • Ha a munkádat érintő változást strukturáltan szeretnéd látni és alternatívákat találni.
  • Ha kevés időd van és olyan megoldást/módszert keresel, amely akár egyetlen alkalom után is meghozza a kívánt változást.

Együttműködés

  • Ha nehézségeid támadnak egy projektben azért, mert különböző szakterületű és eltérő pozíciójú kollégák dolgoznak együtt.
  • Ha nagy az időnyomás és fontos az eredmény is, és ehhez szeretnéd a leghatékonyabb megoldást megtalálni.
  • Ha a teamed erőforrásait szeretnéd fejleszteni és optimálisan kihasználni.

Minőségbiztosítás

  • Ha szeretnéd, hogy munkádnak eredménye Neked, a munkatársaidnak, a főnökeidnek vagy az ügyfeleidnek még nagyobb elégedettséget szerezzen.
  • Ha egy változási folyamat bizonytalansági tényezőit megbízható követéssel szeretnéd kiegyensúlyozni.

Szervezetfejlesztés/ vállalkozásfejlesztés

  • Ha vezetőként szeretnél felkészült lenni a változás kommunikálásában és az ezzel kapcsolatosan fellépő feszültségek kezelésében.
  • Ha a munkahelyeden átszervezések várhatók, és szeretnéd megtanulni, hogyan kezeld a változással kapcsolatos érzelmeket és a stresszt.
  • Ha a változás menedzsment folyamatában a különböző érdekek mentén konfliktusos helyzetek alakulnak ki, és szeretnél ezekben helyt állni.

Egészség – Munka és Magánélet egyensúlya

  • Ha tanácstalan vagy hogyan küzdhetnéd le a munkahelyi stresszt.
  • Ha keresed az egyéniségednek megfelelő módszert, hogy egészségedet a rohanó mindennapokban is megőrizhesd.
  • Ha szeretnél egyensúlyt teremteni a magánéleted és a munkahelyi kihívások között.

Diverzitás – kulturális különbözőség

  • Ha különböző kulturális hátterű kollégákkal dolgozol együtt, és ebből adódóan nehézségeid támadnak.
  • Ha az érzékenységedet növelnéd a nem, kor és az etnikai hovatartozás iránt.

Krízis

  • Ha egy szakmai krízist változási lehetőségként és/vagy személyes fejlődésként akarsz megélni.
  • Ha egy krízishelyzet megoldását egy átfogó és alapos diagnózisra szeretnéd építeni.

Konfliktus

  • Ha szeretnéd felismerni és jól kezelni a felszín alatt zajló konfliktusokat.
  • Ha a munkahelyi konfliktusaidat szeretnéd jobban kezelni és megoldás-orientáltan megközelíteni.
  • Ha úgy érzed, bizonyos munkahelyi helyzetekben szükséged lenne a saját határaidnak eredményesebb képviseletére.